אפל מציעים הרבה יותר משירותי סלולאר ומחשבים – האם הם עושים בשכל?

אפל

אפל היא חברת ענק. למעשה, היא מזה זמן רב אחת מחמש חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב. החברה ידועה במיוחד בקו מוצרי המחשוב שלה ובמערכות ההפעלה עבורם, אך היא עוסקת למעשה בעוד תחומים רבים. מדוע? עד כמה זה חכם מצידה?

היסטוריה ארוכה

חברת אפל היא בין הוותיקות שבין החברות הבולטות בעולם הטכנולוגיה. למרות זאת, היא הייתה ידועה במשך שנים בעיקר בתחום מוצרים צר יחסית. פרסומה העיקרי, הגיע במקור ממחשבי מקינטוש ("מק"), טאבלטים (סדרת האייפד) וכמובן סמארטפונים ("אייפון"). כמו כן, החברה פיתחה מערכות הפעלה, אשר מותקנות על מכשירים אלה (iOS, macOS). לשם הפצת תוכנות להתקנים השונים שלה, ישנו גם ה- App Storeהידוע, שמתפקד כ"חנות אפליקציות". בתחום המוזיקה, אפל ידועה עם שירותי המוזיקה iTunes ו-Apple Music, נגני המולטימדיה אייפוד וגם אוזניות (Beats ו-AirPods). עבור מקצועני סאונד, היא מציעה שתי תוכנות סאונד והפקה (digital audio workstation – DAW) – את GarageBand שהיא פיתחה ואת Logic Pro שהיא רכשה בעבר. על פניו, נראה היה שאפל ממשיכה להתמקד בתחומים אלה. זאת, למרות יוצאי דופן קטנים פה ושם, כמו שרות הענן לאחסון, סנכרון וגיבוי iCloud ותוכנת שיחות הווידאו FaceTime.

כניסה לתחומים חדשים

למרות ההתמקדות הממושכת במוצרים אלה, אפל נכנסה בשנים האחרונות לתחומים חדשים.

שעונים – ב-2015 היא הציגה שעון ממוחשב (Apple Watch).

שירותי תשלומים – ב-2019 היא השיקה את אפל קארד – כרטיס אשראי עבור שרות התשלומיםApple Pay . סטרימינג – באותה שנה, היא גם השיקה את שרות הסטרימינג Apple TV+.

שעון אפל

מה לאפל ולכל זה?

נטפליקס, HBO, דיסני וענקים נוספים, שולטים בשוק הסטרימינג. אז מה אפל מחפשת שם? שעונים הם תחום מיוחד מאוד בפני עצמו – מה לחברת מחשוב ולכל זה? ולגבי כרטיסי אשראי – האם אפל באמת רוצה להתחרות בענקיות דוגמת ויזה? התשובות לשאלות אלה מורכבות. עם זאת, ניתן לומר כללית, שאפל הגיעה לצמרת, בין השאר בזכות היותה חברה מחושבת מאוד. בכל הנוגע לשיווק למשל – גורם מפתח בהצלחת מוצרים, היא בולטת במיוחד. כך היא הצליחה למשוך תשומת לב לאייפון למשל, הרבה מעבר למידת החדשנות שיש בו. החברה נהנית גם מאוכלוסיית לקוחות נאמנים בהיקפי ענק. כך שכל מוצר שהיא מציגה וכל כניסה שלה לתחום חדש, נעשים מעמדת יתרון התחלתי על רוב המתחרים. הכניסה לתחומים חדשים במקרים האלה היא גם לא סתמית – זו לא כניסה כעוד ספקית שמציעה מוצר דומה לזה של המתחרים. שעון ממוחשב ("חכם") למשל, הוא עולם אחר לגמרי משעונים מכאניים.

לסיכום

ניתן לסכם "בגדול", שאפל לוקחת סיכונים, כמו שכול חברה שמעוניינת לצמוח ולשרוד עושה. אך היא עושה זאת בצורה חכמה למדי. ניתן לשער, שעוד נראה לא מעט הפתעות וצעדים מעניינים מסוג זה. זאת, הן מחברת אפל והן מענקיות טכנולוגיה אחרות דוגמתה.

שאלות בנושא אפל מציעים הרבה יותר משירותי סלולאר ומחשבים – האם הם עושים בשכל?

אפל